tiistaina, helmikuuta 23, 2010

Hortensioita ja saviruukkuja/Hydrangeas and claypots.

Eilen aloitin ruukkutalkoot, tytöt innostuivat touhuamaan seuraksi omilla muovailuvahoillaan , joten siinä sitten massailtiin melkein koko poppoon voimin keittiön pöydän ääressä. Aiemmat yritykset tehdä ruukkuja Fimosta epäonnistuivat surkeasti, joten nyt olin tehnyt itselleni ennakkoon muotin, joka myöskin ilmeni huonoksi ideaksi... Vaikka kuinka jauhotin muottia, massa jäi siihen kiinni.
Yesterday I started to make pots, my little girls kept me company by working with their own modelling clay, so there we were, almost hole family modelling by our kitchen table.. My earlier tryes to do pots out of clay has failed miserably, so I had made earlier a mold, but it didn´t work eather... No matter how much I used flours, clay got stuck in a mold.

No, sitten koitin tehdä ruukut vanhanaikaisesti ihan vaan pyörittelemällä ja muotoilemalla. Aika hyvin alkoi muoto tulla massasta, joten kai tuntuma tuohon Fimoon on oikeasti alkamassa syntyä ja sainkin koko sekoittamani massa-möykyn muotoiltua ruukuiksi. Sitten iski idea ja sen pohjalta aloin paiston jälkeen tasata ruukkujen reunoja pienen mattoveitsen kanssa. Sepä tuntuikin olevan näppärä työväline paistetun massan viimeistelyyn, joten innostuin "kolhimaan" ruukkuja oikein urakalla, nakersin vain pienen pieniä paloja veitsen kärjellä ruukuista pois. Sitten huomasin että ajan jäljet puuttuvat ruukuista ja aloin tupsutella maalien kanssa: Ensin valkeaa kalkiksi, siten vihreää muuksi sotkuksi. Ja vielä ruskeaa sisään, ovathan ruukut olleet kovassa käytössä vuosikausia.
Then I started working by that old-fashioned way: Rolling and shapeing. After a while I started to get guite the right shape and I managed to shape the hole bit of clay in to pots. Then the idea hit me and I after baking I started to cut pots edges with little carpet knife. Knife seemed to be handy tool for finishing baked Fimo, so I get going and gave pots real good knocks by simply carving little bits one after another out of them. Then I realized that pots needed patina, so I started to play with paints: First white, as a limestone, then green as all that other mess. And brown in to inside, because pots had been used for several years.


Sitten alkoi istutus-touhut. Olin aiemmin tehnyt kukkasipuleita Fimosta, joten istutin isoimmat niistä tukevasti kuumaliiman avulla ruukkuihin. Liiman peitin tuollaisella kuidulla. Sipuleista vain yhteen olin tehnyt lehdet maalarinteipistä valmiiksi, muut saivat lehdet jälkikäteen teko-ruohonkorsista.
Then started planting. I had earlier made some Fimo-bulbs, so I planted those with glue-gun. Iused that fiber to cover glue. Only one of bulbs had leafs on it, others got them after planting. Leafs are plastic blades of grass.


Ostin viikonloppuna tuon Fiskarsin pienen kukkalävistäjän jota olen himoinnut jo kauan:
Past weekend I bought that Firkars´s little flower-shaped cutter, which I had craved guite a while:


Joten hortensioita syntyi varsin mukavaa vauhtia ja niitähän sitten piti noihin ruukkuihin istuttaa, mielestäni sopivat täydellisesti juuri tuollaisiin ikivanhoihin ruukkuihin.
So hydrangeas were made guite quickly, and those I just had to plant in to pots. I think that they are just perfect in those kinds of ancient pots.

Tässä ensimmäinen versio:
Here is the version number one:


no. 2:


no.3:


ja no. 4:


Ja sain muuten tänään aloitettua sen kukkien ohjeidenkin teon...
And I even started to make those flower-tutorials today...


Titta

Ei kommentteja: